Hoe trim je mast en zeilen bij kruisen tot halve wind?

Thema tijdens Winning Tactics Café en Academy

SCHEVENINGEN- Tijdens het Winning Tactics Café en Academy op dinsdag 14 november draait het ditmaal om het trimmen van de mast en zeilen van kruisen tot halve wind. Dit is het eerste deel van het tweeluik over zeil- en masttrim.
Of je nu zeilt voor plezier, avontuur of competitie, goede zeiltrim vormt de sleutel tot comfortabel en succesvol zeilen. De Academy is een vast onderdeel van de Winning Tactics Cafés (WTC) die elke dinsdagavond na de IJspegel en IJskegel wedstrijden worden gehouden in het drijvende clubhuis van Jachtclub Scheveningen.

Ook het afgelopen WTC, waar Frans Budel de aanwezigen meenam in zijn ervaringen hoe hij samen met Ysbrand Endt de Globe 40 race won, was druk bezocht. Voor een impressie, klik op WTC. (https://youtu.be/QFWU2doVsnA?si=bZo86-kVtwkCPAWp)

De WTC & Academy is gratis toegankelijk voor alle zeilers en geïnteresseerden en begint om 20.00 uur. Locatie: Het drijvende clubhuis van jachtclub Scheveningen, Hellingweg 98, Den Haag. Het complete Winning Tactics Academy programma 2023-2024 staat op: www.jachtclubscheveningen.com (http://www.jachtclubscheveningen.com)

Voor in de agenda

Dinsdag 28 november

De essentie van een goed kiel- & roerprofiel en hoe maak je een betrouwbaar polair diagram?

Dinsdag 12 december

Het getijde; waardoor ontstaat het, wat gebeurt er (voor Scheveningen) en hoe ga je ermee om?

Dinsdag 19 december

Startmanoeuvres, boeirondingen, optimaal sturen en communicatie aan boord

Dinsdag 30 januari

Hoe zit het écht: verdiep je kennis over ORC, IRC én SW

Dinsdag 13 februari

Splits hem erin! Splitscursus in vogelvlucht.

Dinsdag 27 februari

Zeiltrim en masttrim (deel 2) Van halve t/m voor de wind; hoe trimmen wij de mast & zeilen?

Dinsdag 12 maart

De zeilregels nader uitgelegd én hoe om te gaan met protesten?

Dinsdag 26 maart

Wind, wolken en landeffect nader verklaard

Afbeelding 41 Afbeelding 41