Wâldsilers winnen 7e Langweer Cold Race

Protesten worden opgelost met een biertje

LANGWEER- Negentig zeilteams hebben afgelopen weekeinde met elkaar gestreden tijdens de 7e editie van de Langweer Cold Race. De felbegeerde bokaal werd ditmaal gewonnen door de Wâldsilers uit de Wâlden met schipper Coen Busscher en bemanning Sjoukje Tadema, Jan Nijhuis en Hendrik Wietze de Haan. Het evenement werd mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor Kuiper Verzekeringen.

Tijdens de Langweer Cold Race varen de teams in Poly-Valken gedurende twee dagen een aantal korte races. De boten worden ter beschikking gesteld door Ottenhome Heeg. De Valken blijven gedurende de dag op het water en de teams worden vanuit de Oude Haven met snelle ribs van en naar de boten gebracht. Alleen dat is al een spektakel om te zien en mee te maken.

Het bijzondere van de wedstrijd is dat alle soorten zeilers mee kunnen doen aan deze afsluiting van het zeilseizoen. Skûtsjesilers en studenten, wedstrijdzeilers uit alle klassen en gelegenheidszeilers in de leeftijd van 6 tot 76 jaar oud stapten dit weekend dan ook, soms voor het eerst, op een Valk en gingen de strijd aan met elkaar en de elementen. Dit jaar was er ook een afvaardiging uit Köln.

De Langweer Cold Race wordt sinds 2016 georganiseerd door Sailservice.org, een organisatie die doorgaans grote internationale zeilwedstrijden organiseert. Dankzij deze ervaring zijn zij in staat de meest gerenommeerde wedstrijdleiders in te zetten, hetgeen dit vooral gemoedelijke (protesten worden opgelost met een biertje) zeilevenement extra allure geeft. Bovendien worden de zogenaamde MarkSetBots van SeaDis ingezet. Dit zijn zelfpositionerende wedstrijdboeien die met een app en gps-technology worden bediend. Wanneer de wind draait of wegvalt kan razendsnel de wedstrijdbaan worden aangepast en wanneer een boot de boei bij het ronden per ongeluk verplaats, zal hij zelf weer teruggaan naar de juiste positie.

Op zaterdagochtend meldden de 360 zeilers zich vol goede moed in de Oude Haven van Langweer. Het waren ideale omstandigheden en alle 12 races over 3 wedstrijdbanen werden precies volgens schema gevaren.

Zondag was de wind gaan liggen maar gelukkig trok die aan en konden alle wedstrijden toch worden gevaren. Helaas kon de Grand Final niet meer plaatsvinden. De Wâldsilers uit de Wâlden met schipper Coen Busscher (Eesterga) en bemanning Sjoukje Tadema (Eesterga), Jan Nijhuis (Sumarreheide) en Hendrik Wietze de Haan (Groningen) mochten de beker en champagne in ontvangst nemen.Team Aartsen (Langweer) winnaar in 2021, legde beslag op de 2e plaats. De 3e plaats ging naar de winnaar van 2022: Valkennest Amstelmeer.

Bekijk de Aftermovie (https://youtu.be/8R6EFzNMxjE?si=gsrvBLG0AJRFG7i_)

De 2024 editie van de Langweer Cold Race vindt plaatsen van 8-10 november!

Fotografie Skydrone Sloten

Afbeelding 86 Afbeelding 86