Mag ik even aan boord kijken?

Nieuwe serie over veiligheid en mooie verhalen

ZEEWOLDE- Voor de eerste aflevering van de nieuwe Watersport-TV serie ’Mag ik even aan boord kijken?’ is Steven Tolhuijs (Keurmijnboot.nl) in de haven van Zeewolde waar hij met toestemming van de eigenaren een rondje door de boten maakt en tips geeft ter verbetering van de veiligheid aan boord. En ondertussen luistert naar de mooie verhalen van de schippers.

Naar video, klik Hier! (https://youtu.be/EKkal2VRE2A?si=1dXKf8bSAEpQrIMJ)

Bauke, de 77-jarige eigenaar van een motorschip, reageert direct positief als Steven vraagt of hij een korte veiligheidsinspectie mag doen. Bauke woont een groot deel van het jaar aan boord van zijn motorboot, een echte mannenboot aldus de schipper die geen poetser zegt te zijn. Het onderhouden van zijn boot doet hij wel jaarlijks met hulp van vrienden.

Paul de Groot (HISWA-Recron (https://www.hiswarecron.nl/kennisbank/20396/h2s-aan-boord)) spreekt met arts Henk Jans over de gevaren van het dodelijke H2S gas (https://varendoejesamen.nl/storage/app/media/downloads/infographic-h2s-zwavelwaterstof-rotte-eieren.pdf). Aan boord van een schip werkt het elektrische systeem net iets anders dan thuis. Accu’s zorgen voor de benodigde elektriciteit. Bij verkeerd gebruik van de accu’s kan zwavelwaterstof ontstaan. Een stof met de herkenbare geur van rotte eieren. Ruik je deze geur? Dan is het van belang dat je zo snel mogelijk van boord gaat. 

Rotte eieren

Henk Jans, arts MG, medische milieukundige, (bio)chemicus & gezondheidskundig adviseur gevaarlijke stoffen (GAGS): ’’Bij onjuist gebruik van het elektrische systeem kunnen (lood)accu’s te diep ontladen. Als de accu’s vervolgens te snel worden geladen kunnen ze gaan gassen. Dit gas, waterstofsulfide (H2S) is dodelijk in een bepaalde concentratie. En die dodelijke concentratie kan snel bereikt worden aan boord van een schip. De geur is inderdaad zoals die van rotte eieren, maar bij een hoge concentratie is het reukloos en ook dodelijk. Je moet dan inderdaad zo snel mogelijk van boord, maar ook zeker ramen en deuren openen om te luchten is van belang. Ga zelf niet op onderzoek uit, want de kans dat je dit niet overleeft is aanwezig. Bel vervolgens met de hulpdiensten. De brandweer is uitgerust met speciale meetapparatuur en kan H2S vaststellen. En zij kunnen met ademlucht aan boord om maatregelen te nemen.’’

Goede ventilatie

H2S is zwaarder dan lucht en zal naar het diepste punt in de boot zakken. Goede ventilatie is van groot belang. En ook de positie van de accu’s aan boord is een punt van aandacht. Plaats deze het liefst niet onder je bed of in de hutten.

Laat je accu’s jaarlijks controleren door een expert. En vergeet ook niet om de berekeningen voor het gebruik goed door te nemen als je nieuwe apparatuur aanschaft of apparatuur wilt toevoegen. Het kan zijn dat je daardoor meer accu’s moet plaatsen. 

Na dit levensbelangrijke item over H2S gas vervolgt Steven zijn inspectieronde en is welkom aan boord van de Linssen van Tiny en Gerrit Zandstra. Het ondernemersechtpaar geniet na een leven van hard werken van een verdiende ouwe dag. Gerrit blijkt al meerdere boten zelf te hebben gebouwd. Aan boord van zijn Linssen heeft hij zijn zaken goed voor elkaar. Benieuwd of Steven toch enkele aandachtspunten kan ontdekken?

 

Deze serie wordt mede mogelijk gemaakt door HISWA-Recron (https://www.hiswarecron.nl/kennisbank/20396/h2s-aan-boord) en Varen doe je Samen! (https://varendoejesamen.nl/storage/app/media/downloads/infographic-h2s-zwavelwaterstof-rotte-eieren.pdf), het Watersportverbond (https://www.watersportverbond.nl) en Keurmijnboot. (https://keurmijnboot.nl/keuring?qcid=11704502551&gclid=EAIaIQobChMI89yByM3BggMVLjkGAB3gNQ_cEAAYASAAEgISIvD_BwE)

Scherm­afbeelding 2023-11-13 om 16.04.43 Scherm­afbeelding 2023-11-13 om 16.04.43
Scherm­afbeelding 2023-11-13 om 16.02.58 Scherm­afbeelding 2023-11-13 om 16.02.58
Scherm­afbeelding 2023-11-13 om 16.03.26 Scherm­afbeelding 2023-11-13 om 16.03.26
Scherm­afbeelding 2023-11-13 om 16.07.46 Scherm­afbeelding 2023-11-13 om 16.07.46
Scherm­afbeelding 2023-11-13 om 16.05.05 Scherm­afbeelding 2023-11-13 om 16.05.05
Scherm­afbeelding 2023-11-13 om 16.05.59 Scherm­afbeelding 2023-11-13 om 16.05.59
Scherm­afbeelding 2023-11-13 om 16.05.22 Scherm­afbeelding 2023-11-13 om 16.05.22