ILCA6 zeilsters strijden om WK titel en olympisch ticket

Van 5 tot en met 10 januari in Mar del Plata Argentinië

MAR DEL PLATA- Team Allianz zeilsters Marit Bouwmeester, Maxime Jonker, Mirthe Akkerman en Roos Wind strijden van 5 tot en met 10 januari om het Wereldkampioenschap in Mar del Plata, Argentinië. Daarnaast is er ook de strijd om het exclusieve ticket naar de Olympische Spelen van Parijs 2024. Marit Bouwmeester heeft met de vierde plaats op het Allianz WK Zeilen 2023 een voorsprong van zeven punten opgebouwd ten opzichte van haar concurrenten in de strijd om het olympische ticket.

Het toernooi in de ILCA6 (voorheen Laser radial) in Mar de Plata bestaat uit zes racedagen. De eerste vijf dagen staan twee races per dag op de agenda. Er is één schrapresultaat bij meer dan drie races. De medalrace, met de beste tien van het klassement, staat op 10 januari gepland en telt dubbel.

Gezien het grote aantal deelnemers worden de meer dan 100 sporters uit 52 landen per loting verdeeld in twee of drie verschillende groepen. Halverwege het toernooi gaat de kwalificatiereeks over in een finalereeks op basis van de ranglijst van het WK. Ook wel goldfleet en silverfleet en bronsfleet (indien nodig) genoemd. De top tien gerangschikte atleten aan het einde gaan door naar de medalrace.

Nationale selectie

Voor de goede orde; van het IOC mag maar één sporter per land deelnemen aan de Olympische Spelen per discipline. Om die reden is er door het Watersportverbond een intern selectiereglement opgesteld. Dit WK in Argentinië is het tweede en laatste evenement waar punten gescoord kunnen worden voor die onderlinge strijd.

De score in de nationale selectie wordt bepaald op basis van punten die worden toegekend aan een score bij de eerste tien (1e plaats =10 pnt, 2=9, 3=8, 4=7 etc.). Bouwmeester werd vierde (7 punten) op het WK in Den Haag in 2023 en haar concurrenten vielen op hun thuiswater buiten de top tien. Op papier is Maxime Jonker - op basis van prestaties uit het verleden met 3 keer een podium op een WK en EK - de grootste concurrent van Bouwmeester.

Maxine Jonker is direct na de kerst vertrokken naar Argentinië. Na de eerste dag op het water, gaf ze de volgende update. “Echt een mooie plek om te zeilen. Ik heb er zin in. Het is wel een beetje gek dat je zo snel alweer een WK hebt. Het WK in Den Haag vond voor mijn gevoel pas een maand geleden plaats. Maar het is goed om met mijn verbeterpunten aan de slag te gaan. We hebben goede trainingskampen kunnen draaien. Mijn rugblessure zit een beetje tegen. Dat is nog wel een beetje spannend. Maar ik heb er wel goede hoop in dat het goed gaat komen om te kunnen knallen hier.”

Marit Bouwmeester geeft aan goed voorbereid te zijn. “We hebben echt een heel goed seizoen gedraaid na het WK hier in Scheveningen. Myrthe, Maxime en ik hebben samen getraind en we gaan alle drie gewoon heel hard.’’

Over de onderlinge strijd met haar trainingspartners zegt ze: “Ik denk dat je in onze sport altijd bewust bent van het feit dat je trainingspartners ook je grootste concurrenten zijn. Maar je hebt elkaar ook nodig om beter te worden. Dus ik ben ook dankbaar dat ik met Maxime en Myrthe mag trainen. We hebben veel respect voor elkaar en natuurlijk wil iedereen graag zelf naar de Spelen, maar ik heb niet het idee dat het een onvriendelijke concurrentiestrijd is.”

“Ik wil ook graag nog een keer naar de Olympische Spelen en daar heb ik hard voor gewerkt. Ik hoop in Argentinië mij van mijn beste kant te kunnen laten zien en om me dan klaar te stomen voor de Olympische Spelen deze zomer.”

Over haar motivatie zegt Bouwmeester: “De Olympische Spelen zijn zo gaaf. Om daar te mogen zijn en mee te strijden voor de Olympische medailles, is geweldig. Na Tokio was de periode naar Parijs natuurlijk een jaar korter. Dat heeft me doen besluiten om door te gaan. En nu met mijn dochtertje zou ik heel graag een medaille willen winnen. Samen met haar,” besluit Bouwmeester.

Afbeelding 27 Afbeelding 27
Afbeelding 28 Afbeelding 28