Big Willi begint aan megaklus voor Boot Dusseldorf

Superjachten op eigen kiel naar beurs

DUSSELDORF- Veel schepen die eind deze maand te bewonderen zijn tijdens Boot Dusseldorf gaan op hun eigen kiel over de Rijn naar de beurs. Aan de oever bij kilometerpaal 748,2 op de Rijn wacht Big Willi de schepen op. De scheepskraan neemt de boten in zijn sterke armen, tilt ze uit het water en plaatst ze voorzichtig op transportwagens, die ze vervolgens naar de beurshallen rijden.

Big Willi begint op 5 januari om 8:00 uur met het uit water tillen van de Sunseeker 95Y (85 ton), gevolgd om 9:30 uur door een lichtgewicht van 24 ton, de Absolute 52 N. Om 11:00 uur volgt de Princess Y85 met 67 ton, de Absolute 58 N (28 ton) om 12:30 uur, de Sunseeker 88Y (82 ton) om 14:00 uur en, last but not least, de Absolute 52F (24 ton) om 15:30 uur. Dat betekent hard werken voor de sterkste werknemer van Boot Dusseldorf. De kraan kan tot 100 ton tillen. Dat is meer dan zijn eigen gewicht, dat 79 ton bedraagt.

De kraan rijdt in totaal op acht wielen en heeft een hellingvermogen van 5%. Hierdoor kan hij moeiteloos de Rijn inrijden, de boot optillen die daar ligt te wachten en met zijn kostbare lading de helling oprijden naar de diepladers die op de weg staan. De huidige hoogwatersituatie brengt de mega-klus van Big Willi niet in gevaar. Het maakt zijn werk zelfs een beetje gemakkelijker, omdat hij niet zo diep in het Rijnwater hoeft te rijden.

De kraan zal tot 11 januari elke dag aan het werk zijn om de boten en jachten aan wal te brengen. Kraanmachinist Norbert Pilarski van de firma Schuhmann kraant al meer dan 30 jaar boten en jachten met Big Willi.

De voormalige minister van Binnenlandse Zaken van NRW en voorzitter van de Duitse Sportfederatie, Willi Weyer, was nauw betrokken bij Boot Düsseldorf en was in 1980 de peetvader van de scheepskraan, die naar hem werd vernoemd.

 

Afbeelding Afbeelding
unnamed-2 unnamed-2
Afbeelding 2 Afbeelding 2
Afbeelding 1 Afbeelding 1
Afbeelding 4 Afbeelding 4
Afbeelding 5 Afbeelding 5
Afbeelding 6 Afbeelding 6
Afbeelding 7 Afbeelding 7