Column Evert Stel: Nog één keer!

''Schepen ontwerpen, bouwen, varen, het zit in het bloed...''

Evert Stel is schipper van de Meander V. Met deze voormalige loodstender heeft hij jarenlang met zijn partner Inge voor de Stichting Vaarwens (https://www.stichtingvaarwens.nl) dagtochten gevaren met mensen in de laatste levensfase. Inmiddels heeft de Stichting een eigen schip en wordt de Meander V ingezet op drukke dagen. Van alle dagtochten maakt Evert aangrijpende, veelal emotionele verslagen. Daarnaast is hij auteur en heeft diverse boeken geschreven en is hij columnist bij Watersport-TV. Lees hieronder zijn laatste column.

Nog één keer!

Schepen ontwerpen, bouwen, varen, het zit in het bloed en dat kruipt waar het niet gaan kan. Als autodidactisch scheepsontwerper en bouwer kreeg ik met lering en vermaak, vallen en opstaan, genoeg ervaring om jachten vanaf de tekentafel tot werkelijkheid te brengen. De transformatie in eigen beheer van de vergane loodsboot Atlantis tot onze huidige Meander V was wel de grootste uitdaging, want je kunt beter en sneller iets opbouwen dan verbouwen, zeker een gecompliceerd schip van dit formaat. (Lees ook het bouwverslag) (https://www.meanderships.nl/meander-v/bouwverslag-meander-v)

Na de bouw van de Meander V besloot ik het niet meer te doen, want het vergde zoveel energie, dat het bijna mijn gezondheid kostte. We begonnen - uit de wil om meer zingeving in het leven te hebben – in 2007 met het aanbieden van gratis vaardagen aan onze medemens in zijn/haar laatste dagen. Het slaat aan en groeit en groeit… Dan moet er uiteindelijk een eigen schip voor onze Stichting Vaarwens komen, want om nou je privébezit - zijnde huis en haard -meer dan honderd keren per jaar voor de stichting in te zetten, werd toch wel wat veel.

Ik had het ontwerp en de bouwbegeleiding graag zelf gedaan, maar dat was teveel naast de vele intensieve vaarwensen die ik in 2019 nog met eigen schip moest varen, dus… loslaten en het laten gebeuren in de handen van derden. Uiteindelijk kwam het schip in 2020 in de vaart en ik kreeg gelukkig wat ruimte en rust.

De MS Vaarwens vaart inmiddels al drie jaar het water dun en af en toe moeten we met de Meander V bijspringen, omdat de agenda volledig volgeboekt is en er wensen tussen zitten die geen dagen meer kunnen wachten, omdat hun ziekte ongelofelijk veel haast heeft… Dat betekent dat we in de zomer nog altijd niet met de Meander V weg kunnen, daar we gedurende de drukste periode van het seizoen standby-schip moeten zijn. Stel dat de MS Vaarwens een stuk hout in de schroef krijgt en een week uit de vaart is! Onze gasten kunnen er niet op wachten…

Zo zijn er nog een dozijn redenen waarom er een tweede schip voor de stichting moet komen, dus zijn we al druk aan het sparen. Zoals ik al schreef, het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ik heb weer ruimte om mijn hersenspinsels te transformeren tot een mooi schip. Ik zal het echter niet meer alleen doen en achter de tekentafel kruipen, want die tijd is voorbij.

Momenteel zijn we (DirkJan van Geemen en ik), ons aan het oriënteren op een gerenommeerde scheepsarchitect die onze ideeën en wensen in een schets en later op de PC kan verwezenlijken, want de MS Vaarwens II wordt wel een heel speciaal schip, groen en vol noviteiten.

Wil je ook meebouwen aan het schip, doneer dan via de Donatie-pagina (https://www.stichtingvaarwens.nl/contact/donatiepagina) en help ons dit schip te realiseren.

Ik ga het nog één keer doen!

Evert

MS Vaarwens MS Vaarwens
Meander GZ Meander GZ
Vaarwens en Meander (3) Vaarwens en Meander (3)