Zeilverbod radiografische zeilers gaat viraal

Column Eric van Staten

Al zeker twintig jaar sta ik wekelijks enkele uren aan de waterkant met een stel zeilvrienden om te radiografisch zeilen. Voor de Vaarkrant van De Telegraaf schreef ik ooit een artikel over de Micro Magic, een klein handzaam modelzeilbootje. Na publicatie van het artikel werden er in een weekend vele duizenden van verkocht. Zelf kocht ik er ook een. Sindsdien ben ik radiografisch besmet

Wereldwijd, ga even surfen op Youtube, wordt er in alle windstreken gezeild. Vooral in de wintermaanden, als wij in zeilpak, met de muts op en warme handschoenen aan langs de waterkant staan te bibberen, kijk ik met enige jaloezie naar de zeilers in bijvoorbeeld Australie die in korte broek en polo hun wedstrijden zeilen.

Winterweer is hoogst zelden een reden om niet te gaan radiografisch zeilen. Daar is het veel te leuk voor. Een groot voordeel is ook dat het zeilen altijd wel in je agenda past. Het kost relatief gezien weinig tijd. Gemiddeld staan wij een uurtje langs de waterkant om afhankelijk van de windkracht maximaal 8 races te zeilen.

Met een groep pensionado’s zeil ik iedere donderdagmiddag tussen mijn werkzaamheden door, met de Dragon Force 65. Deze modelzeilboot, wereldwijd inmiddels een zeer grote klasse, is slechts 65 centimeter lang en past opgetuigd precies op de achterbank van mijn auto. Aan de waterkant is het een kwestie van de zender aanzetten, boot te water en zeilen maar.

In de watersport is duurzaam varen momenteel het thema, maar als iets duurzaam is dan is het radiografisch zeilen wel. De modelboten worden uitsluitend op windkracht voort bewogen...geheel geluidloos. Langs de waterkant is het muisstil, want radiografisch zeilen vraagt van de zeilers uiterste concentratie.

Aan de waterkant verdwijnen rangen en standen en strijden artsen, buschauffeurs, ambtenaren, ondernemers en docenten tegen elkaar en geld speelt zoals in de normale wedstrijdzeilsport geen rol. Een zeilklare boot heb je al voor een paar honderd euro en dat geld krijg je er altijd weer voor terug bij eventuele verkoop. Veel belangrijker: het zeilplezier is onbetaalbaar.

De directe aanleiding voor deze column is het zeilverbod dat het Recreatieschap Alkmaardermeer-UItgeestermeer een groep radiografische zeilers heeft opgelegd. Die varen al meer dan 15 jaar op een afgelegen plasje, maar dat is volgens de beheerder van het gebied op grond van de Algemene Verordening verboden. Alleen in de wintermaanden is het eventueel met een ontheffing toegestaan.

Een bericht dat ik vrijdag over het zeilverbod schreef en publiceerde op Watersport-TV ging direct viraal. Zelden heb ik zoveel verontwaardigde reacties gekregen op een artikel over watersport.

Voor mijn zeilvrienden in Uitgeest hoop ik dat het Recreatieschap zich niet bureaucratisch blijft verschuilen achter een artikel in de algemene verordening. Maar met de zeilers naar een oplossing zoekt, zodat ze ook deze zomer gewoon hun hobby kunnen beoefenen.

Een watersport groet

Eric van Staten

Ps Zaterdag 6 april is er een wedstrijd met radiografische zeilboten tijdens de Open Dag bij Contest Yachts in Medemblik. De eerste race start om 14.00 uur.

Afbeelding 76 Afbeelding 76