Nederlandse Clipper Round the World zeilers arriveren in Seattle

Na strijd tegen 'The Big One'

SEATTLE- Negen Nederlandse zeilers hebben het opgenomen tegen ’The Big One’ tijdens hun 5.500 mijl lange race over de Stille Oceaan van Qingdao, China naar Seattle, VS, tijdens de Clipper Round the World Yacht Race.

De noordelijke etappe van de Stille Oceaan, die bekend staat als een van de meest onherbergzame omgevingen op aarde, staat bekend als ’The Big One’. Het verdient deze titel vanwege het extreme weer, waaronder vriestemperaturen en golven zo hoog als het Hollywood teken, maar ook omdat het de meest afgelegen oceaanoversteek is op het Clipper Race circuit. Het is verstoken van landmassa en op bepaalde punten zijn de astronauten in het internationale ruimtestation de dichtstbijzijnde andere mensen.

De Clipper Round the World Yacht Race is het enige evenement in zijn soort dat gewone mensen opleidt tot oceaanracers. Elke deelnemer moet vier weken van intensieve training doorstaan voordat hij deelneemt aan een van de acht etappes van de rondreis. Aan boord van een van de elf 70ft racejachten racen artsen samen met leraren, tatoeëerders en boeren van allerlei nationaliteiten in deze ware test van menselijke vastberadenheid en uithoudingsvermogen.

De Nederlandse bemanningsleden die de Stille Oceaan zijn overgevaren zijn:
Jan Luijks, 57, Project Manager, uit Steenbergen, aan boord van Dare To Lead
Thijs Mathot, 40, Ingenieur uit Sechelt, aan boord van Perseverance
Jan Van Der Houwen, 43, Ondernemer uit Den Haag, aan boord van Yacht Club Punta del Este
Tom Neef, 31, werkt in de maritieme industrie uit Lekkerkerk, Ambassadeur aan boord van Perseverance
Dennis de Rond, 57, creatief directeur aan boord van Perseverance
Jeroen Koster, 61, bedrijfsdirecteur aan boord van Dare To Lead
Martijn Sondermeijer, 41, solutions architect uit Boxmeer, on board Dare To Lead
Peter Wilms, 53, technisch adviseur uit Den Helder, aan boord van Perseverance

Samen met een team van ongeveer 20 andere niet-professionele zeilers worden deze bemanningsleden geleid door een professionele schipper en eerste stuurman. Waaronder Ineke van der Weijden, Race Skipper uit Zeist, die het Perseverance team rond de wereld leidt om aandacht te vragen voor het Prinses Maxima Centrum. Ineke, die nu drie keer over de noordelijke Stille Oceaan heeft gezeild, beschrijft het als ”meedogenloos”. Ze zei: ”Wat het zwaar maakt, is dat het lang is. Zware wind en zware zeeën. En het is koud. Als ik er één woord voor zou moeten gebruiken, zou het meedogenloos zijn.”

Haar team, Perseverance, eindigde deze race naar Seattle op de vierde plaats, na 27 dagen op zee te hebben doorgebracht in koude omstandigheden, lastige situaties en een spannende finish, waar ze het volgende jacht met slechts vier seconden versloegen.

”Na meer dan 5.500 zeemijlen en 27 dagen op zee, kwam het neer op acht boten die zo dicht bij elkaar lagen en een echte fotofinish tussen ons en Yacht Club Punta del Este. Hoe zwaar de voorgaande dagen ook waren en wat het eindresultaat ook mag zijn, die finish zal ons zeker bijblijven. Deze hele maand had ik niet trotser kunnen zijn op het team, dat bleef werken om zich terug te vechten. Het was uitputtend, maar het was het waard. Nu is het tijd voor wat rust.”

Ook aan boord van Perseverance is ambassadeur Tom Neef.  ”Het oversteken van de noordelijke Stille Oceaan is een opmerkelijke reis, gekenmerkt door de uitgestrektheid en de steeds veranderende en uitdagende omstandigheden. Het meest uitdagende aspect is waarschijnlijk het isolement en de zelfredzaamheid die vereist zijn. Honderden kilometers verwijderd zijn van de kust en vechten tegen het onvoorspelbare weer. Het was een constant spel van koers en zeilplan aanpassen aan de omstandigheden. Natte, winderige en koude omstandigheden, waarbij je slaapzak de enige plek is waar je echt wilt zijn.’’

Deze dertiende editie van de Clipper Race is op 3 september 2023 in Portsmouth UK van start gegaan en heeft tot nu toe Puerto Sherry, Punta del Este, Kaapstad, Fremantle, Newcastle, Whitsundays, Ha Long Bay, Zhuhai en Qingdao aangedaan. De race gaat nu vanuit Seattle naar Panama, Washington, DC, Oban voordat ze in juli 2024 weer finishen in Portsmouth.

Perseverance team 4th place in Race 10 Perseverance team 4th place in Race 10
Ineke van der Weijden Perseverance Skipper on arrival in Seattle Ineke van der Weijden Perseverance Skipper on arrival in Seattle
Perseverance Ambassador Tom Neef with his Leg 6 medal Perseverance Ambassador Tom Neef with his Leg 6 medal
Clipper Round the World Yacht Race (4) (2) Clipper Round the World Yacht Race (4) (2)