Amsterdamned...het verhaal achter de stuntboten

Zoektocht naar gele Shakespeare leidt naar tuin in Hattem

AMSTERDAM- Het kon niet uitblijven: ruim 36 jaar na het verschijnen van ’Amsterdamned’, is er een vervolg. Wie aan deel 1 denkt, herinnert zich direct de spectaculaire achtervolgingen waarvoor zowel in Amsterdam als Utrecht werd gedraaid. Voor het stuntwerk hadden Dick Maas en zijn compagnon Laurens Geels (First Floor Features) niemand minder dan Dickey Beer gevraagd die naam had gemaakt als stuntcoördinator voor films als Rambo, The Temple of Doom en Jewel of the Nile.

Voor ’Amsterdamned’ bedacht Beer onder meer een stunt waarbij een van de speedboten met een behoorlijke snelheid over een brug moest vliegen. De voorbereidingen namen een jaar in beslag. Zo moest onder meer gezocht worden naar geschikte boten. De keuze viel op die van de Engelse werf Shakespeare, waarvan de gebroeders Co en Wim Visch uit Warmond de importeur waren.

Proefvaarten

Het contact tussen de filmcrew en de gebroeders Visch werd gelegd op de Hiswa in de RAI. En na enkele proefvaarten op onder meer de Kaag, het IJ en in de Amsterdamse grachten werd gekozen voor Shakespeare. ’’Dit type boot bleek vanwege onder meer de wendbaarheid, maar ook sterkte het meest voor het stuntwerk geschikt,’’ aldus Co Visch in een interview in YachtVision in 2007. 

Visch leverde in totaal twee gele-en vier zwarte speedboten en maakte met First Floor Features de afspraak dat hij de boten na de opnames mocht verkopen. Hij had er genoeg liefhebbers voor. Een van de gele boten ging naar een stel Rijnsburgers, maar die hadden daar niet lang plezier van. De boot werd gestolen en waar die is gebleven is een raadsel.

Op Marktplaats

Voor het artikel in YachtVision, een serie over boten met een verhaal, lukte het wel om de tweede gele boot op te sporen. ’’Het was wel een flinke zoektocht,’’ herinnert Eric van Staten zich, die het verhaal schreef. ’’Ik begon bij de filmcrew, maar daar kwam ik niet veel verder. Ook op verschillende oproepen in de media werd niet gereageerd. Alle sporen liepen vast, totdat plotseling op Marktplaats een gele Shakespeare werd aangeboden. De verkoper bleek Jan Benekamp uit Wezep te zijn. De boot stond in Hattem, in de tuin van zijn tante. De afspraak voor een bezichtiging was snel gemaakt en het bleek inderdaad de boot te zijn die voor de stunts in ’Amsterdammed’ is gebruikt.’’

Op een koperen plaatje op het dashboard stond de tekst: Specially made for Dick Maas for his new film Amsterdamned Holland 1988.  Op het voordek was nog een afdruk zichtbaar van het statief waarop een camera heeft gestaan. Aan de bakboord zijde was nog te zien waar het gat heeft gezeten nodig voor de scene waarbij Huub Stapel overboord slaat en achter de boot wordt aangesleept. Om de boot te kunnen besturen tijdens deze stunt, lag de Britse stuntman Nick Gillard onder het dek verstopt. Via het gat in de romp kon hij de kade in de gaten houden.

Tegen de kade

Tijdens deze bewuste stunt is het nog flink misgelopen, toen de boot ongewild tegen een kade knalde. De Shakespeare was ineens 70 centimeter korter. Stapel liep een gekneusde rib op, een dubbele hernia en een pijnlijk sleutelbeen. Hij schijnt er nog altijd last van te hebben. Met behulp van de werf in Engeland is de stuntboot snel hersteld en konden de opnames worden hervat.

Voor de stunts werden twee verschillende motoren gebruikt: een 60 PK Yamaha en een 140 PK (topsnelheid 120 km). De lichtere motor kon worden opgeklapt en is onder meer gebruikt bij de stunt waarbij de boot over een terras schiet.

De gele stuntboot blijkt naast Jan Benekamp meerdere eigenaren te hebben gehad. Wie dat nu is en of de boot nog ergens ligt? Wellicht kunnen we de Shakespeare nog een keer opsporen. Dat geldt ook voor de zwarte boot/boten die bij de opnames zijn gebruikt. Van een is bekend dat die is opgeblazen tijdens de opnames. 

Heb je informatie over de stuntboten uit ’Amsterdamned’...laat het ons weten. Ook als je een boot weet/hebt met een ander mooi verhaal. Neem contact op met de redactie van Watersport-TV en mail naar info@watersport-tv.nl. (mailto:info@watersport-tv.nl)

 

 

 

 

 

 

Scherm­afbeelding 2024-09-27 om 11.01.46 Scherm­afbeelding 2024-09-27 om 11.01.46