''Onze klanten zuigen ons mee naar een grotere droom''

Hans Webbink over het succes van Steeler Yacht

MEPPEL - Met het grootste motorjacht op de Hiswa te water vierde Steeler Yachts het vijftienjarig bestaan. Aan boord van de 26 meter lange Ocean Explorer 85 sprak Watersport-TV met CEO Hans Webbink over het succes van zijn werf. De schepen die alsmaar groter en luxer worden.  ’’Onze klanten zuigen ons mee naar een grotere droom.’’

Door Eric van Staten

Na een carrière bij Philips volgde Hans Webbink (64) zijn hart en werd kort voor de eeuwwisseling sloepenbouwer. In Woudsend produceerde hij Antarissen in allerlei soorten en maten. Hans was toen al een trendsetter. Bedacht telkens weer iets nieuws waarmee hij zijn klanten maar ook concurrenten wist te verrassen. En eigenlijk is dat bij Steeler niet anders. 

In de afgelopen vijftien jaar bouwde hij met zijn team 120 boten. Niet in serie zoals hij als sloepenbouwer deed, maar totaal verschillende jachten.

’’Bij Steeler is het nooit de repeatknop...het zijn allemaal custom made creaties.’’ 

Toen Hans met Steeler begon was zijn idee om tussen de 12 en 15 meter een nieuwe vorm van motorjachten te introduceren. Zoals de aluminium Bronsons sportboten. Daar lag de focus op. 

’’Ook al wil je het niet, de klant trek je mee. Die heeft een droom die je een keer waarmaakt. Vervolgens hebben ze weer een droom en als je het de vorige keer goed hebt gedaan, dan komen ze weer bij je. En zo zuigen ze je mee in steeds grotere dromen.’’

In Steenwijk waar aanvankelijk de Steelers werden gebouwd, is men inmiddels uit het ’jasje gegroeid.’ De bouw gebeurt nu op de nieuwe locatie in Meppel. Daar nam Webbink eerder Holterman Shipyard over.

Revolutionaire keuzes 

Zijn vermogen om buiten de gebaande paden te denken en revolutionaire keuzes te maken leidde tot een reeks van zeer bijzondere jachten. Zoals de prijswinnende Bronson’s en de controversiële Panorama Flatfloor. Vorig jaar baarde Webbink nog opzien door een motorjacht te ontwikkelen met trans-Atlantische range, mede mogelijk gemaakt door het gebruik van een kite.

Het idee voor de Steeler Ocean Explorer 85 ontstond bij Hans met een inspiratieschets die hij met een collega maakte. ’’Toen het idee nog niets eens uitgewerkt was verkochten we er een. Nummer 2 die op de Hiswa te zien was, volgde snel. En op dit moment zijn nummer 3 en 4 op onze nieuwe werf in Meppel in aanbouw. Het is een concept dat aanspreekt bij mensen die lange reizen willen maken.’’

Stoere zeebonken schepen

In het segment van stoere ’zeebonken’ schepen zijn er volgens Webbink minder raakvlakken met wat ook mooi en elegant is. ’’Ik vond de bestaande schepen best wel lelijk. Aan de lijn van onze schepen is niets hoekig aan. Het is gewoon een mooi sierlijk schip. Dat verklaart wellicht ook het succes.’’

Volgens Webbink is Steeler geen toevluchtsoord voor gefrustreerde rijken, maar zijn ze wel op zoek naar iets dat er nog niet is. Hans gaat graag mee in de dromen van zijn klanten. En kent daarin geen grenzen. Het inspireert hem alleen maar. Geef hem een leeg stuk papier en laat hem vervolgens helemaal losgaan...dan is Hans in zijn element.

Op dit moment bouwt Steeler schepen tussen de 15 en 35 meter en met de realisatie van de nieuwe werf in Meppel is zelfs tot en met 40 meter mogelijk. 

Ieder nieuw schip begint volgens Webbink vooral met veel koffie drinken en luisteren naar de wensen van de opdrachtgevers. ’’Dat proces kan soms maanden duren voordat dat we een beeld hebben welke kathedraal de klant uiteindelijk wil.’’

Als sloepenbouwer vond Hans vroeger dat hij wel heel veel personeel had, maar dit is in schril contrast met alle specialisten die bij de bouw van de huidige schepen betrokken zijn. Tijdens het bouwen wil Hans tot frustratie soms van zijn naaste medewerkers nog weleens een stoorzender zijn, omdat hij altijd bruist van de ideeën. Dat alles ineens wordt omgegooid. Hij kan er zelf wel om lachen. ’’Het is hoe ik in elkaar zit.’’

Zijn betrokkenheid is een belangrijk deel van het succesverhaal van Steeler Yachts. ’’Onze klanten kunnen bij heel veel werven hun geld kwijt, je spreekt vaak over vele miljoenen. Dus je moet je wel onderscheiden door dromen van klanten te verwezenlijken zoals andere werven dat niet doen.’’

De loyaliteit van zijn klanten aan Steeler is volgens Webbink 99 procent.  ’’We zijn een kleine werf en hebben geen mega-budgetten voor bijvoorbeeld marketing. Daarom is het verhaal dat onze klanten over ons vertellen zo belangrijk.’’

Onbetaalbaar zijn de vele onderscheidingen die de werf afgelopen jaren heeft ontvangen voor schepen die ze hebben gebouwd. ’’We hebben 8 nominaties voor de Europese boot van het jaar en dat zijn toch stempeltjes van goedkeuring...’’

Hans...een nuchtere ondernemer...bescheiden...bijzonder...net als de schepen die hij bouwt.

 

 

Scherm­afbeelding 2025-09-09 om 11.55.33 Scherm­afbeelding 2025-09-09 om 11.55.33
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding 7 Afbeelding 7
Afbeelding 8 Afbeelding 8
Afbeelding 181 Afbeelding 181
Afbeelding Afbeelding