Eerste Steeler steekt op eigen kiel Atlantische oceaan over

Eigenaar Ocean Explorer 72 doet verslag

MEPPEL/ STEENWIJK- Een historische mijlpaal in de geschiedenis van Steeler Yachts. Voor het eerst is een Steeler Ocean Explorer 72 op eigen kiel de Atlantische Oceaan overgestoken. Two Bubbies voltooide de 2000 mijl lange overtocht van Kaapverdië naar Barbados na een reis die begon in Nederland.
 
De overtocht is een belangrijke prestatie voor zowel de eigenaar als de Nederlandse bouwer en is het bewijs van het concept achter de Ocean Explorer-filosofie: langeafstandscapaciteit, uitzonderlijke stabiliteit en efficiënte prestaties in reële oceaanomstandigheden.

Tijdens de overtocht toonde de Two Bubbles een opmerkelijke zeewaardigheid, met golven van 4 tot 5 meter en een gemiddelde snelheid van 7,35 knopen bij een brandstofverbruik van 31 liter per uur, waarmee de techniek achter de stalen expeditiebootlijn van Steeler opnieuw werd bevestigd. Onder normale omstandigheden op zee haalt de Two Bubbles haar typische kruissnelheid van 8 tot 8,5 knopen bij overeenkomstige verbruiksniveaus.

Het verhaal van de kapitein
 
’’Ik heb alle oceanen op deze planeet overgestoken, de meeste meer dan eens. Altijd onder zeil, altijd met het vertrouwde ritme van wind en zeilen,’’ aldus de schipper/ eigenaar. ’’Maar dit jaar was er iets heel nieuws: mijn eerste oceaanoversteek in een motorjacht. En niet zomaar een motorjacht, maar mijn Steeler Ocean Explorer 72 Two Bubbles, net geleverd en klaar om zich te bewijzen.’’

’’Onze reis begon in Nederland, waar we rustig de Noordzee op voeren met dat onmiskenbare gevoel van verwachting dat elke lange overtocht met zich meebrengt. De route naar het zuiden voelde als een afscheidstournee van bekende wateren: langs de Portugese kust, verder naar de Canarische Eilanden en uiteindelijk Cabo Verde, de laatste tussenstop voor de open Atlantische Oceaan.’’

Van Kaapverdië naar Barbados is het precies 2000 mijl. Normaal gesproken is het een paradijs voor zeilers, een snelweg voor passaatwinden. Deze keer waren de winden echter sterker dan voorspeld, een constante 30 tot 35 knopen, die golven van 4 tot 5 meter veroorzaakten. Het soort golven dat het ontwerp van een jacht, haar evenwicht en de zenuwen van haar kapitein op de proef stelt.

Two Bubbles gaf geen krimp

Haar stabiliteit was buitengewoon, het soort dat je normaal gesproken associeert met veel grotere expeditieschepen. Zelfs in de ruigere stukken hield ze haar schouders recht tegen de zee en bewoog ze zich met een rustig zelfvertrouwen dat zelfs mij verraste, iemand die niet snel verrast is door het gedrag van de oceaan. Dit was precies de reden waarom ik de overstap maakte van zeilen naar motorvaren: ontspanning, stabiliteit en comfort terwijl ik nog steeds doe wat ik het liefste doe, de wereld verkennen.

Tijdens de overtocht behield ze een gemiddelde snelheid van 7,35 knopen met een brandstofverbruik van 31 liter per uur, zelfs bij een golfhoogte van 4-5 meter. Voor een stalen jacht van haar omvang zegt die prestatie veel over haar efficiëntie en capaciteiten.

De overtocht duurde 11 dagen, en elke dag versterkte het gevoel dat Two Bubbles precies voor dit doel was gebouwd. Ze voelde veilig, doordacht en enorm capabel aan, eigenschappen die elke kapitein boven alles waardeert.

’’En dus, toen de kustlijn van Barbados aan de horizon opdoemde, drong een stil besef tot me door: Two Bubbles was zojuist de eerste Steeler ooit geworden die de Atlantische Oceaan was overgestoken.

Een persoonlijke mijlpaal voor mij, ja, maar ook een historische mijlpaal voor de scheepswerf waarvan het team hun hart en vakmanschap in dit schip heeft gestoken. Ik kon niet trotser zijn dat ik degene was die aan het roer stond tijdens dit hoofdstuk in de geschiedenis van Steeler.

Voor mij was deze overtocht meer dan alleen een reis. Het was het bewijs dat mijn overstap van zeil naar motor de juiste keuze was geweest. Ik ben mijn ontdekkingsdrang niet kwijtgeraakt, maar heb er juist meer comfort en rust bij gekregen om er nog intenser van te genieten. En dit is nog maar het begin. Two Bubbles en ik hebben nog een hele wereld te ontdekken,’’ aldus de eigenaar en kapitein van Two Bubbles.

 

Fotografie Guy Fleury

 

 

2025-04-10_Guy Fleury_Steeler Yachts_MY Two Bubbles-4 2025-04-10_Guy Fleury_Steeler Yachts_MY Two Bubbles-4
2025-04-10_Guy Fleury_Steeler Yachts_MY Two Bubbles-11 2025-04-10_Guy Fleury_Steeler Yachts_MY Two Bubbles-11
2025-04-10_Guy Fleury_Steeler Yachts_MY Two Bubbles-24 2025-04-10_Guy Fleury_Steeler Yachts_MY Two Bubbles-24
2025-04-10_Guy Fleury_Steeler Yachts_MY Two Bubbles-31 2025-04-10_Guy Fleury_Steeler Yachts_MY Two Bubbles-31
2025-04-10_Guy Fleury_Steeler Yachts_MY Two Bubbles-22 2025-04-10_Guy Fleury_Steeler Yachts_MY Two Bubbles-22
2025-04-10_Guy Fleury_Steeler Yachts_MY Two Bubbles-20 2025-04-10_Guy Fleury_Steeler Yachts_MY Two Bubbles-20