PORTSMOUTH- Na maanden van voorbereiding is in Portsmouth (UK) de veertiende editie van de tweejaarlijkse Clipper Round the World met tien identieke racejachten van start gegaan. De Friese Angela Brandsma is één van de vier vrouwelijke schippers en leidt de komende elf maanden Team Power of Seattle Sports in acht etappes de wereld rond.
Direct naar race-tracker
Aan boord zitten amateurzeilers die de hele race van 40.000 nautische mijlen of een deel daarvan varen.
Brandsma leeft naar eigen zeggen ‘met gemengde gevoelens’ naar de start toe. “Je bent hier al heel lang mee bezig en het is een groot avontuur. Een hele verantwoordelijkheid in mijn geval. Dan is de eerste etappe natuurlijk superspannend. We zijn zo meteen elf maanden onderweg. Nu wordt het echt. Dus ja, dat geeft wel een kriebel. Op een goede manier.”
Haar vaste kern bestaat uit negen personen, terwijl haar totale team 53 crewmembers bevat, die per etappe wisselen. “Zondag start ik met negentien bemanningsleden aan boord. Het maximum is twintig. Dat is volle bak en een grote verantwoordelijkheid.”
Eerste etappe
Over de openingsetappe zegt Brandsma: “We racen allereerst naar Puerto Sherry in Spanje, waar we een stopover hebben.” De vloot wordt daar tussen 6 en 8 september verwacht, waarna op 12 september het startschot klinkt voor het tweede deel naar Punta del Este in Uruguay. “Zoals het nu lijkt, gaat het zondag echt goed hard waaien, rond de 25 en 30 knopen. Het Engelse kanaal en de Golf van Biskaje staan erom bekend dat het dan niet heel plezierig is. Ik verwacht dan ook dat vijftig procent van de crew zeeziek gaat zijn. Daarom proberen we nu extra bunks leeg te houden, zodat de zeezieken daarop kunnen. Dus ik denk wel dat dat heftig wordt voor heel veel mensen. En aan de andere kant, het is wat het is. Het wordt een vuurdoop.”
Voorbereiding
Over de voorbereiding van zo’n groot team vertelt Brandsma het volgende: “De crew moet vier keer een week trainen hier in Gosport. Waarbij ze de eerste drie trainingsweken – level één tot en met drie - gewoon met een random schipper doen. Wij schippers hebben allemaal een level twee en drie gedaan. Zo konden we de boten leren kennen en het systeem van de Clipper Race, want alles gaat volgens bepaalde regels. Vooral op het gebied van veiligheid.”
In mei volgde het grote evenement, waarbij de zeilers hoorden wie hun schipper is. Brandsma: “Vervolgens deden ze de level vier training. Die was met hun eigen schipper, eerste stuurman (first mate) en op hun eigen boot. Dus dat is wanneer je dan je bemanning leert kennen. Van die level vier trainingsweken hebben we er vijf gedaan. Die zijn superbelangrijk, want dat geeft mij een beeld van wat voor crew ik aan boord heb.”
“Ik heb de mensen die zeeziek worden in kaart. Zo kan ik ze verdelen over de wachten. Daarnaast kan ik iedereen ook op sterkte indelen. Het is dus heel waardevol om in ieder geval al met de meesten gevaren te hebben. Ik denk dat ik nu met 75 procent heb gezeild. De rest heeft zich later opgegeven. Zij zijn nog niet klaar met hun eerste drie levels en doen hun level vier als wij al gestart zijn. Die zie ik pas bij de start van hun etappe.” Op de vraag hoe ze daarmee omgaat, antwoordt Brandsma: “Tegen die tijd hoop ik dat mijn harde kern redelijk is in geslingerd. Met de ervaring die ze dan hebben opgedaan, kunnen helpen met het begeleiden van de nieuwe mensen.”
Zelf verblijft Brandsma al sinds maart van dit jaar in Portsmouth, waar ze ondermeer leiderschapstraining kreeg. “We hebben op een gegeven moment samen met de eerste schippers een dag leiderschap gehad. Daar werd gekeken met welke first mate jij een match had en iedereen heeft psychologische onderzoeken ondergaan. Op basis daarvan koppelen ze jou aan een first mate.” Dat werd de Engelse Amy Smith, tot grote grote tevredenheid van Brandsma.
Schippersrol
De Friezin ziet haar schippersrol als ‘het runnen van een bedrijf’. “Daarbij heb ik verschillende afdelingen binnen mijn team, zoals voor de media en ik heb iemand die mijn rechterhand is voor crewmanagement. Als bemanningsleden vragen hebben, komen ze eerst bij haar. Verder heb ik een afdeling die zich bezighoudt met het maken van zeilen, waarvoor ze een training hebben gevolgd.” Volgens Brandsma bestaat haar eigen rol voor negentig procent uit leiderschap: “Tien procent gaat dan over het zeilen, maar mijn eerste doel is om iedereen veilig rond de wereld te krijgen. Dat betekent dat ik daar wel echt heel erg bovenop zit. Mijn first mate is super goed met mensen en met coachen. Daardoor kan ik in mijn rol blijven. Wij vormen daarin een mooie balans.”
Uitdaging
Zeeziekte vormt op meerdere vlakken een uitdaging voor de komende etappe. Brandsma: “Alle jobs aan boord moeten doorgaan. Dus één keer per uur moet het logboek worden ingevuld. De bilges moeten worden gecheckt. Er moet natuurlijk gewoon gekookt worden. Als je dan vijftig procent van je crew mist, wordt de andere vijftig procent wezenlijk belast. Ondertussen zijn we ook aan het zeilen en aan het racen. Zeeziekte heeft dus een behoorlijke impact, maar mijn tactiek is vooral om ongeschonden die eerste week door te komen en dan vanaf Spanje weer verder kijken. Puerto Sherry is een stopover, waar geen wisseling van bemanning plaatsvindt. De mensen die nu in Portsmouth aan boord komen, die blijven tot met Uruguay. Dus na die vuurloop van de eerste week verwacht ik dat daarna iedereen wat meer in balans is en gewoon weet waar het over gaat.”
Doelstellingen
“Uiteindelijk hangt het allemaal van het team af”, reageert Brandsma op de vraag naar wat ze uit deze Clipper Race wil halen. “Als team hebben wij drie doelstellingen opgesteld. De eerste is een veilig rondje rondom de wereld. De tweede is om iedere etappe in de top vijf te eindigen. En de derde is om de schoonste en de meest georganiseerde boot te zijn.” De concurrentie valt volgens Brandsma moeilijk in te schatten: “Ik heb deze schippers nog nooit zien racen. Op de meeste wateren die we gaan bezeilen, ben ik zelf nog nooit geweest en de meeste andere schippers ook niet. Het gaat toch echt om hoe hard wil je crew werken en maak je tactisch goede beslissingen.” Brandsma zal zelf de tactiek en navigatie doen in overleg met de eerste schipper.
Musto in de zeiltas
In januari van dit jaar kondigde Musto aan het partnership met de Clipper Race voor de komende twee edities te verlengen. Dat betekent dat de innovatieve zeilkleding van Musto de oceaanzeilers opnieuw bescherming tegen de elementen biedt. Tevens werd bekendgemaakt dat de samenwerking zich uitgebreidt naar drie aanvullende merken van Clipper Ventures: SKIRR Adventures, Clipper Events en de Hamble School of Yachting. De teams gaan aan dek goed gekleed in de HPX Gore-Tex Pro Ocean smock en salopette. Brandsma: “De officials in dienst van Clipper Ventures hebben tevens van de EVO-collectie de polo’s, shorts, lange broek en softshell jack.” Voor Brandsma is de salopette haar favoriete kledingstuk, waarvan de knieën extra zijn verstevigd. “Wij moeten bij manoeuvres altijd onder de traveler door, dus dan is je broek zo kapot door de antislip. Vandaar de versteviging, speciaal voor de Clipper Race.”
Tot slot, waar Angela Brandsma het meest naar uitkijkt? “Gewoon buiten zijn, aan het zeilen, waarbij we alles onder controle hebben. Dat als ik in mijn bunk lig, ik weet dat de bemanning veilig is en weet wat ze moet doen. En dat iedereen aan het einde van de rit zegt: ‘Wauw, dit was inderdaad de experience of a lifetime.”
De eerste etappe start op zondag 31 augustus om 16 uur GMT.
Fotografie Clipper Round the World Race
Met dank aan Musto/ Diana Bogaards




