Voor onze redactieboot hebben we onlangs een boothuis aangeschaft in Lemmer. De overdracht was een paar weken geleden en de bedoeling was om vervolgens onze Cantia naar het nieuwe onderkomen te varen. Helaas hebben waterplanten roet in het eten gegooid. De entree is in een paar weken tijd volledig dichtgegroeid waardoor binnenvaren onmogelijk is.
Waterplanten, als je er niet mee te maken hebt, dan ben je er ook niet zo mee bezig. Andersom wel. Een paar jaar geleden was er veel overlast op het Alkmaardermeer, waar we met onze boot lagen. Het wedstrijdzeilen met mijn zestienkwadraat kreeg ineens een andere dimensie. Je kon compleet voor Pampus komen te liggen als je in een veld met planten zeilde, terwijl de tegenstanders lachend voorbij voeren.
Een paar seizoenen is er serieus gemaaid en niet zonder resultaat. Vorig jaar heb ik weinig last van waterplanten ervaren en werd er weer fanatiek wedstrijd gezeild. Of het probleem van de planten is opgelost en zo ja of dat daadwerkelijk komt door het maaien, dat weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat al je niets doet, dat er ook niets gebeurd en waterplanten ongestraft verder kunnen woekeren. Vandaar dat ik met enkele mede-eigenaren van het boothuis in Lemmer met harken en andere gereedschappen een eerste poging heb gedaan om de overlast gevende waterplanten te verwijderen. Een paar uur buffelen leverde een gigantische hoop aan verwijderde waterplanten op, maar blijkt niet voldoende om zorgeloos met onze boten het botenhuis in en uit te kunnen varen.
Vandaar dat we hebben besloten om professionele hulp in te schakelen. Vandaag komen twee medewerkers van de Harkboot de situatie in oogschouw nemen en hopelijk kunnen zij snel aan de slag gaan.
De afspraak valt tegelijk met de start van de landelijke campagne ’Last van waterplanten?’. Een initiatief van het Koninklijk Nederlands Watersportverbond, HISWA RECRON en Waterplanten.nu. Het doel van de campagne: samen met duizenden watersporters één actueel landelijk beeld opbouwen van waar waterplanten voor problemen zorgen – en waar juist niet.
Een prima initiatief natuurlijk, maar uiteindelijk gaat het erom wat daadwerkelijk wordt gedaan om de waterplanten overlast in te perken, aan de pakken.
Ik hoop dat onze motorboot snel van haar nieuwe onderkomen kan gaan genieten...




