Jachthavens die zelfs op mooie zomerse dagen nagenoeg vol liggen. Opmerkelijk rustig op het water. En brug-en sluiswachters die laten weten minder te doen te hebben, doen vermoeden dat er steeds minder gevaren wordt. Reden genoeg om de kijkers van Watersport-TV te vragen hoe vaak zij per seizoen varen c.q. aan boord verblijven. Welke rol het weer speelt, maar ook de jaarlijkse kosten.
Voor Ron Lub is het zeilseizoen eind april begonnen en hij is nog steeds druk aan het varen met zijn partner Joyce. Hij laat zich niet tegenhouden door eventueel slechter weer. Watersporten is heel belangrijk voor hem. Uitrekenen wat het varen hem jaarlijks kost, doet hij niet.
’’Wij zijn elke dag aan boord. Afgelopen Kerst naar Terschelling, tussendoor beetje ankeren bij Marken, een keer naar Enkhuizen en nu bij Vigo, we vieren Kerst op Madeira,’’ aldus André de Looze.
Ronald Koger vaart zoveel als hij kan. Dat betekent een langere trip rond de Pinksteren, drie tot vier weken in de vakantie, veel weekends en ter afsluiting van het seizoen nog een tripje. ’’Qua kosten reken ik het zo: hoe vaker je de boot gebruikt, des te lager zijn de kosten per vaartripje. De liggelden en onderhoudskosten heb je ten slotte ook als je niet vaart.’’
Deelboot
Mich Huber heeft een deelboot, maar van varen is dit jaar nog niet veel gekomen. ’’Voor mij zit het seizoen er nog niet op. Ik wil in het najaar nog een keertje gaan varen in mijn stalen zeilboot. Vanaf m’n tienerjaren ben ik al graag op het water en het is één van de belangrijkste vrijetijdsbestedingen voor mij. Op het water kan ik ontspannen en kom ik tot rust. De stijging van de vaste kosten de laatste jaren baart ons wel eens zorgen, met name die van de ligplaats. Het jaarlijkse onderhoud doen we zelf en gezamenlijk met de mede-eigenaar van de boot.’’
Claudia van ’t Slot woont met haar man op een klassiek zeilschip, maar vaart hiermee te weinig, tot haar spijt. Dit in tegenstelling tot Gabriel Bloemhof. ’’Vanaf april zijn we ieder weekend op de boot, plus de vakanties.’’ Dit geldt ook voor Jacqueline Frans. ’’Ieder weekend en vijf weken zomervakantie.’’
’’Ik ben sinds 1,5 jaar gestopt met werken en onze Linssen 45 SL Sedan, vult een mooi programma in mijn vrijetijdsbesteding,’’ laat Bernard Honig in een uitgebreide mail weten. ’’We hebben onze huidige boot sinds juni dit jaar. Momenteel staat de urenteller van ’Divertiamo’, Italiaans voor ’laten we plezier maken, op 239 uur en 1.507 kilometer. Het weer speelt bij ons geen enkele rol om te varen, het regent immers zelden een hele dag, daarnaast met dubbele verwarming (webasto) is het klimaat altijd oké aan boord. Een dagje varen kost een fortuin, maar dan heb je ook wat.’’
Hobby kost geld
Berto van den Bos heeft met zijn Rhonne Verre RV14 speedboot uit de jaren 70 die hij heeft omgebouwd naar consoleboot al 25 keer gevaren en dat is meer dan voorgaande seizoenen. Het weer speelt wel een rol bij hem. ’’Bij harde wind ga ik surfen en regen probeer ik te vermijden. Met het gezin moet het toch wel lekker zonnig weer zijn voor een paar uur op het water. Wat het varen jaarlijks kost, reken ik niet uit. Het is een hobby en die kost nu eenmaal een paar euro.’’
Voor Fons en Sandra Dijst is varen een uit de hand gelopen hobby. ’’In 2016 hebben we onze eerste kajuitboot gekocht, een Saga 27 AK uit 1980. We wilden graag weten wat zo’n boot jaarlijks kost. Een mooi Excel spreadsheet gemaakt en in de jaren wat aangepast en zo bleek dat we gemiddeld 40 dagen per jaar varen, het brandstofverbruik 1,5 liter diesel per uur is, dat we jaarlijks 185 diesel verbruiken, 112 uur varen en de kosten per dag ongeveer € 105,00 zijn. Overdreven? Ach, kwestie van bijhouden en nogmaals, nieuwsgierig altijd naar de cijfers.’’
We danken alle kijkers voor hun reacties.